LOKALIZACJE

piątek, 23 października 2015

Szpagat ( francuski, damski)

Szpagat klasyczny, inaczej nazywany francuskim lub damskim, określany w gimnastyce jako siad kroczny, to element gimnastyczny wymagający dużego rozciągnięcia nóg, gdyż jedna noga skierowana jest do przodu a druga do tyłu, dzięki czemu po posadzeniu miednicy na podłodze tworzą jedną linie.


W szpagacie klasycznym biodra muszą pozostać równe ( przede wszystkim biodro nogi tylnej nie wędruje do góry), kolana proste, plecy wyprostowane, ramiona opuszczone. Jest on elementem prostszym od szpagatu poprzecznego ( tureckiego, męskiego), większość osób jest w stanie osiągnąć taki poziom rozciągnięcia, o szpagacie poprzecznym można przeczytać tutaj.

 

Na zdjęciu poniżej przedstawiony jest szpagat na podłodze, jednak możliwości jest więcej : szpagat pionowy, w skoku ( grand jeté), w staniu na rękach, staniu na głowie itd.






Aby wykonać szpagat należy przede wszystkim bardzo dobrze rozgrzać mięśnie i stawy, gdyż tylko rozgrzane mięśnie można rozciągać bezpiecznie, jest ono również bardziej efektowne. Trzeba też pamiętać o tym. aby systematycznie wykonywać ćwiczenia rozciągające, ćwiczenie zrywami nic nie da, ewentualnie można doznać kontuzji. Proces rozciągania niestety jest bolesny, tutaj nie ma co ukrywać, podczas każdego treningu ćwiczenia wykonujemy do granicy bólu, i lekko pogłębiamy z wydechem o parę milimetrów dalej. Nie należy robić niczego na siłę ! jeśli będziemy "szarpać" w rozciąganiu, możemy naderwać sobie ścięgna, a wtedy czeka nas spora przerwa w treningach.


Kiedy zwykły szpagat na podłodze to mało, możemy zacząć rozciągać się do ponad szpagatów, w tym celu należy umieścić jedną stopę na podwyższeniu ( wybranym szczeblu drabinki, ławeczce itd ) i dążyć do posadzenia miednicy na podłodze.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...